راه های ارتباطی: ایمیل: info@rabdolvahab.ir*** شماره تماس: ۰۲۱
آنتروپی، پیچیدگی و حیات

آنتروپی، پیچیدگی و حیات

بدن ما انسان ها از تعداد بیشماری سلول بسیار کوچک تشکیل شده است. اندازه ی یک سلول در حدود 10 میکرومتر است. برای تصوری از کوچکی سلول، دقت کنید که قطر موی ما در حدود یکصد  میکرومتر است! بنابراین برای این یک عضو از بدن ما، مثلا ماهیچه، کار خود را به درستی انجام دهد، نیاز به هماهنگی میان تعداد زیادی سلول است.

نکته ی جالب و حیرت انگیز بعدی، پیچیدگی موجود در یک سلول است. سلول های بدن خود از ساختار و ساز و کارهای بسیار منظم و کارایی برخوردارند. درون سلول پر است از ماشین ها و اندامک هایی که کارویژه ی کاملا مشخصی دارند. به عنوان مثال در درون سلول به منظور حمل و نقل مواد مورد نیاز، جاده های 3 بعدی بنا به شرایط تشکیل می شود. سپس این مواد که در بسته های خاصی آماده شده اند، توسط ماشین هایی شبیه به ربات از یک طرف به سمت دیگر برده می شوند. و یا مثلا سلول بخشی برای تولید و ذخیره انرژی دارد که کارخانه سلول است!

می‌بينيد که بدن ما انسان ها حقیقتا پیچیده است. شاید به جرأت بتوان گفت که پیچیده ترین و منظم ترین ساختارها را در موجودات زنده می شود پیدا کرد.

از طرف دیگر در فیزیک قانون جالبی در مورد بی نظمی داریم. قانون دوم ترمودینامیک بیان می کند که در رخدادهای طبیعی موجودی به نام آنتروپی نمی تواند کم شود و همواره افزایش می یابد. آنتروپی پیوند محکمی با بی نظمی دارد. به بیان دیگر پیامدهای طبیعی به افزایش آنتروپی می انجامند و این عموما به معنای افزایش بی نظمی است. جالب است بدانید که این قانون تنها قانون در فیزیک است که با شهود ما در مورد زمان و یکطرفه بودنش می خواند!

اینجا یک سوال مهم مطرح می شود. چگونه می توان خلق این پیچیدگی فوق العاده را با قانون دوم پیوند داد؟ آیا قوانین فیزیک در این مورد کار نمی کنند؟

 

برای پاسخ به این سوال، منتظر مقاله ی بعدی باشید.

 

هر روز بیشتر از دیروز بدانید،

روح الله عبدالوهاب.

 

عکس: سنگ قبر بولتزمان را نشان می دهد. منبع: ویکیپدیا

روح الله عبدالوهاب

روح الله عبدالوهاب هستم. محقق در زمینه ی فیزیک پلیمرها و موجودات زنده.

دیدگاهتان را بنویسید