راه های ارتباطی: ایمیل: info@rabdolvahab.ir*** شماره تماس: ۰۲۱

معرفی اجمالی گرایش بیوفیزیک ۱ از ۳

مقدمه

‎جهان هستی پر است از نشانه ها و رمزها و رازها که با پیشرفت دانش یک به یک گشوده می شوند و پرده ای از جلوی دیدگان ما کنار می برند و ما را به حقیقت هستی هرچه نزدیکتر می سازند:

‎‎”به زودی نشانه‌های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می‌دهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حق است.”1

تمامی توانایی ما برای شناخت‏، فرعی است بر زندگانی ما و بنابراین شناخت حیات و مکانیسم آن همواره جزو دغدغه های متفکران جامعه بوده است. با توجه ابعاد متفاوتی که یک انسان داراست‏، شناخت این موجود پیچیده نیز تخصص های بسیار گسترده ای را در بر می گیرد. در چند قرن اخیر با قدرت گرفتن علم جدید در غرب‏، تلاش های بسیاری در جهت شناخت ابعاد مادی انسان صورت گرفته است. در نتیجه ی این تلاش ها است که امروزه دانش زیست شناسی تکامل فراوانی یافته و به شاخه های متعددی گسترش پیدا نموده است. ‎‎به علاوه‏، با توجه به پیشرفت شگرف دانش فیزیک در قرن اخیر در شناخت قوانین حاکم بر عالم ماده‏، علاقه ی فیزیک دان ها برای بهره بردن از این قوانین شناخته شده و نحوه ی کاربرد آن ها در زیست شناسی‏، فزونی یافته است. بدین ترتیب امروزه سال به سال درصد بالاتری از فیزیکدانان به مطالعه ی این دانش روی می آورند.

 

بیوفیزیک چیست؟

چنان که می دانیم فیزیک و زیست شناسی دو دسته از علوم طبیعی هستند که هر کدام از جنبه ای به دانش ما در باب هستی می افزایند. دانش فیزیک به دنبال شناخت ماده و قوانین حاکم بر آن است و دانش زیست شناسی بر روی شناخت موجودات زنده متمرکز شده است. به دلیل پیچیدگی حیات و موجودات زنده که به تعبیری پیچیده ترین سیستم های شناخته شده هستند زیست شناسی بیشتر به دنبال شناخت ساختار، کارکرد، رشد، تکامل، توزیع و دسته بندی این موجودات است و ذهن زیست شناسان بیشتر برای این قبیل اهداف تربیت شده است و غالبا فاقد توانائی مدلسازی با بهره گیری از قوانین دقیق و فشرده ریاضیات است. از طرف دیگر امروزه می دانیم که بدن انسان از مولکول های جدول تناوبی ساخته شده اند و در نتیجه انتظار می رود بتوانیم سار و کارهای کارکرد جسم موجودات زنده را دست کم تا حدی برحسب قوانین فیزیکی توصیف نمائیم.

بیوفیزیک دانشی بین رشته ای است که با بهره گیری از قدرت مدل سازی موجود در فیزیک و قوانین آن و با استفاده از داده ها و اطلاعات فراوان زیست شناسی به مطالعه و بررسی موجودات زنده می پردازد.

 

  1.  ترجمه ی بخشی از آیه ی 53 سوره ی فصلت از آیت الله مکارم شیرازی

روح الله عبدالوهاب

روح الله عبدالوهاب هستم. محقق در زمینه ی فیزیک پلیمرها و موجودات زنده.

دیدگاهتان را بنویسید